• 2
    Jan 2017
    7:17 am

    Hverdagsmål og vektnedgang

     

    God morgen, DA har det nye året offisielt begynt!

    Som jeg sa igår, alle vet jo at det nye året starter offisielt på 2.januar. Hvis ikke så vet du det ihvertfall nå. Jeg har stått opp tidlig for å rekke å både måle og veie meg, og det skal jeg gjøre ca en gang i uka fremover så jeg har litt kontroll. Ikke fordi det er krise, men fordi det er greit å se at det man gjør funker, og ikke minst at man ikke gjør ting for kjapt. Å måle seg er alltid mye bedre enn å bare veie seg. Av erfaring vet jeg at vekta kommer til å droppe fort nå i starten (dette er hovedsaklig væske) før den vil gå litt opp og ned avhengig av hvor i syklusen jeg er. Derfor velger jeg heller å måle meg. Fokuset er uansett sunne vaner og treningsglede, ikke om jeg går ned 3 eller 13 cm hver enkelt uke.

    Jeg skal være helt ærlig med dere, en del av målet for 2017 er å gå ned i vekt. Fra et helsemessig perspektiv så føler jeg meg ikke på topp, og det er en ganske vond følelse. Det har selvsagt også en del med at treningen ikke har vært en så fast vane som det har pleid å være, og jeg merker at jeg savner det. Så målet for 2017 er å finne tilbake til den gleden, og merke at formen stiger igjen. Da reduseres nok vekta automatisk også 🙂 Så igjen har jeg ikke satt et gitt vektmål, men jeg vil jobbe for å få inn de sunne vanene igjen og kjenne energien kommer tilbake. Det er deilig å kjenne at det ikke er vekta som er hovedfokuset, at jeg ikke hater kroppen min derfor må jeg trene for å gå ned i vekt. Nå er det mer fordi jeg vet hvor bra jeg kan føle meg innvending.

    I tillegg til dette har jeg satt meg noen nyttårforsett for hele 2017, og jeg kommer også til å sette meg delmål fra måned til måned. De skal jeg dele med dere når jeg har de helt klare! Imidlertid har jeg også satt meg noen enkle hverdagsmål som jeg skal ha fokus på hver dag. Det er små, og relativt enkle mål som allikevel kan ha mye å si for hvordan man føler seg i hverdagen. Mine er:

    ♥ Få i meg frokost hver morgen. Med tanke på arbeidsdagene mine så lønner det seg å få i seg frokost før jobb (eventuelt mellom jobb og trening om jeg trener på morgenen). Ofte blir det til at jeg glemmer frokosten og brått blir klokken 14.00 før jeg rekker å spise.
    ♥ Få meg nok vann iløpet av dagen, helst rundt 2 liter. Jeg drikker veldig mye pepsi max så jeg vil prøve å få i meg vann istedet.
    ♥ Bevege meg minst 30 minutter hver dag utenom jobb.
    ♥ Ta vitamin D og Omega 3 hver morgen sammen med frokosten. Her er jeg rett og slett altfor dårlig. 

    Små, og relativt enkle mål altså å ha fokus på 🙂 Allerede nå er frokosten laget så jeg kan drikke den i bilen, tablettene for dagen er tatt og vannflasken er funnet frem. Bare de små tingene tror jeg vil gjøre at jeg føler meg mye bedre, og får man trening på toppen av det blir det knall. Jeg er egentlig en person som går balls to the walls med en gang vi skriver 1.januar, men jeg prøver å moderere meg litt fordi jeg vet at det fungerer så mye bedre i lengden. Da tror jeg også det er mye lettere å finne de gode vanene som passer deg og din hverdag 🙂 Har du noen mål for 2017?

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

  • One thought on “Hverdagsmål og vektnedgang

    1. Jeg satt og så på “God morgen Norge” i dag, (jeg begynner på jobb igjen først i morgen), og ble blitt fascinert over den treningsguiden som dukket opp der. Ikke bare kan man bli stram og slank på treningssenter, man blir også kjekk! For en som ser like “stygg” ut uansett hva han veier, er det noe sant i dette? (Jeg har gått ned 30 kilo de siste tre årene og føler meg verken bedre eller kjekkere).

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *