• 5
    Feb 2018
    6:07 am

    Startkurs 1 og 2

    -Annonselenker for Ellos-

    God morgen dere. Jeg har tenkt å dele litt med dere hva som skjer på disse ulike dagene hvor jeg er på startkurs. Dette foregår altså på Moss sykehus, og er et 40 timer obligatorisk kurs (går over 10 uker) som alle som søker hjelp fra helsevesenet må igjennom. Det er altså noe du må bli henvist til av legen din, ikke noe man “bare” melder seg på. Det er viktig å poengtere at dette ikke er et slankekurs type Grete Roede hvor vi veier og måler oss, og det blir sagt høyt hvor mye man har gått ned og lignende. Da hadde jeg faktisk ikke orket. Det er også viktig å poengtere at vi har taushetsplikt fra disse møtene så jeg kommer kun til å gi dere et generelt innblikk, samt mine personlige tanker. Utifra sosiale medier så forstår jeg at det er mange som tror disse startkusene ikke tar for seg viktige deler av det å gå ned i vekt, men jeg har en helt annen oppfattelse. Siden jeg har den stemmen jeg har så ønsker jeg å gi flere et innblikk rundt denne prosessen rett og slett.

    (annonselenke) Antrekk: Deilig tunika i flere farger finner du her // Bukse med strikk i livet her

    Startkurs 1 (altså den første samlingen) er egentlig mer en bli kjent runde hvor man snakker litt om hvem man er, hvor man er fra og annet man eventuelt måtte ønske å dele. Det er en introduksjonsdel hvor kurslederne forteller om hva man kan forvente, timeplan, trivselsregler for gruppen og hva man forventer/ønsker å få ut av kurset. En veldig fin og grei innføring rett og slett. I tillegg får man høre historien til 2 personer som har gått gjennom kurset tidligere, og hvilken vei de har valgt å gå. For min del kunne de nok gjort et litt bedre valg i denne utvelgelsesprosessen da en av de to ikke akkurat gjorde seg som foredragsholder. Når du snakker i monoton stemme uten pauser og uten punktum så får ihvertfall ikke jeg med meg en dritt av hva som ble sagt. Her kunne de med fordel fokusert på positive historier med mennesker som får andre med seg. Jeg gikk fra første møtet med en utrolig negativ innstilling (stakkars mamma som fikk ta den samtalen etterpå). Dette handlet selvsagt ikke bare om foredragsholderen, men hele situasjonen bare så det er nevnt altså. Samtidig hjalp det ikke at jeg omtrent klikket de siste 5 minuttene av foredraget.

    Startkurs 2 derimot ble heldigvis mye bedre. Jeg hadde lagt vekt de negative tankene og bestemt meg for å faktisk gi av meg selv, gi kurset en sjanse. Denne gangen snakket vi om å sette en handlingsplan for oss selv, og jobbe utifra den handlingsplanen. En fasit om du vil som beskriver handlingene som må til for å nå de målene du setter deg. Det er viktig å stille seg spørsmålene om hva man ønsker å oppnå, og underveis om man går i riktig retning. Det er en fin måte å finne ut av om man går i riktig retning rett og slett. Så om man vurderer å droppe treningen så still deg spørsmålet: “Ved å droppe treningen, går jeg da i riktig retning med tanke på målet mitt om å gå ned i vekt”? Det finnes selvsagt mange variabler, men på dette kurset er man jo på en måte på nybegynner nivå, selv om ingen kanskje egentlig er det. Vi snakket også om å sette mål som er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbestemte og evaluerbare, altså S.M.A.R.T.E mål. Ved å sette denne type mål er det lettere å se hva man har fremfor seg, og det er mindre fallgruver enn ved med vage mål som “jeg skal bli i bedre form”. For hva innebærer egentlig det?

    Det var en kort oppsummering og gjennomgang at de 2 første gangene på Startkurs. Mer i detalj enn dette blir det vanskelig å gå, men jeg håper det gav en grei innføring. Denne uken er det mat og næringstoffer som står på planen, og jeg har vel egentlig ingen forhåpninger om at jeg skal lære noe revolusjonerende og nytt. Samtidig er det av og til deilig med en liten oppfriskning på visse ting. Særlig det med mål og handlingsplan synes jeg faktisk var veldig nyttig, og det minte meg om en litt annerledes måte å tenke på. Så får vi se hva dette kurset ender opp med å bli. Jeg har jo en liten forhåpning om at kanskje dette er motivasonsboosten jeg trenger for å gjøre en varig endring, men det tar jeg ikke en avgjørelse på før kurset er omme.

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *