• 12
    Feb 2018
    6:54 pm

    Startkurs 3

     

    Hei kjære lesere. Klare for en ny uke? For meg går dagene litt i surr når jeg jobber helg så jeg måtte faktisk sjekke kalenderen for å finne ut hvilken dag det var, haha! Det blir litt lange dager når jeg jobber helg og den nye uken begynner allerede 08.00 på mandags morgen. Puh, man får ikke helt den mandagsfølelsen som mange andre kanskje får, istedet blir det sykt lange uker på meg. Med andre ord er det mer enn nok å gjøre som vanlig, noe jeg egentlig setter pris på. Samtidig har det vært mange tanker  i hodet siden startkurs 3 som dere kanskje har fått med dere i andre sosiale medier?

    Startkurs 3 handler nemlig om kosthold og ernæring. På forhånd hadde jeg ikke forventet å lære noe nytt og revolusjonerende, men det er jo alltid greit med en oppdatering. Vi fikk en ernæringsfysiolog på besøk som gikk gjennom Helsedirektoratets kostholdsråd, forskjellen på fett, anbefalingene for max sukkerinntak og lignende. Som forventet ikke noe revolusjonerende, men det ble en liten åpenbaring på meg om man kan kalle det det. For mat og kosthold er noe av det jeg synes er mest vanskelig. Ikke fordi jeg ikke har kunnskapen om det, men kanskje heller fordi jeg vet og har lest for mye. For Helsedirektoratets råd er egentlig veldig enkle og klarer man å følge de så tror jeg at man så absolutt kan få en bedre livsstil. Poenget er vel at mange synes de er for enkle, så vi må gjøre det mer komplisert. Jeg tror også mange gjør seg selv litt mer spesielle, og tror de må ha spesial kost eller spesialdiett for å lykkes når det kanskje ikke er tilfelle. Noen må selvsagt det pga sykdommer og allergier, men jeg tror ikke det gjelder så mange som jeg av og til får inntrykk av.

    Jeg tror så absolutt jeg gjør det litt mer komplisert enn det trenger å være i hodet mitt til tider. Samtidig som jeg vet hva som faktisk funker for meg så får man jo også alle disse inntrykkene fra folk rundt en og ikke minst media med alle disse trend diettene. Folk virker å ha veldig mye imot Helsedirektoratets råd, mange mener de ikke funker og at vi bare blir feitere. Nå skal vi også huske at det faktisk er ytterst få som følger disse rådene, så hvordan kan vi vite at det ikke funker? Nå mener jeg ikke at vi ikke skal være kritiske, det tror jeg er viktig uansett. Samtidig, om vi tar en titt på rådene, er de ikke egentlig veldig greie? Spis grønnsaker, bruk vann som tørstedrikk, vær i aktivitet 30 minutter om dagen, velg magre meieriprodukter og 5 porsjoner med frukt og grønt per dag. Må det egentlig gjøres mer komplisert?

    Jeg tror egentlig ikke det, men det gjøres mer komplisert uansett. Personlig tror jeg lister over ting man må unngå og såkalt Ja/Nei mat er en utrolig negativ ting i lengden. Vi har nok alle mer godt av å lære oss begrensninger og beregne mengder, satt på spissen må vi lære å ta et kakestykke istedet for to. For min del ligger som sagt mye av mine utfordringer med kosthold i det psykiske, ved at jeg bruker mat som et middel for å slippe å takle følelsene mine. Jeg spiser de vekk rett og slett, og det går jo ikke på kunnskapen jeg har. Allikevel fikk jeg en liten aha opplevelse om at jeg kanskje gjør det litt mer komplisert enn det trenger å være. Noen har selvsagt gode grunner for å unngå visse matvarer og det er helt i orden. Sånt skal man selvsagt ta hensyn til, men jeg tror mange hadde hatt godt av å bare teste ut Helsedirektoratet sine råd før man kanskje gjør mer drastiske ting.

    Uansett tror jeg det er veldig viktig at vi husker at det er mange veier til Rom og at det faktisk ikke finnes en mirakeldiett som fungerer for oss alle. Jeg føler alltid jeg ser tendenser til dette når kosthold diskuteres. Folk som roper høyt om at “DETTE ER DET BESTE OG OM DU IKKE PRØVER DET/PRØVER DET MOTSATTE ER DU DUM”. Jeg synes det er en uting, og man skal passe på å fremstille noe som det ultimate og det eneste som funker, særlig når det gjelder kosthold. Man må gjerne dele sine erfaringer, men har i bakhodet at det som fungerer for deg kanskje ikke fungerer for alle. Dessuten, at noe fungerer betyr ikke nødvendigvis at det er sunt, just saying. Du kan gå ned i vekt på 3 snickers om dagen også så lenge du ligger i underskudd, men det anbefales ikke.

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage