• 9
    Apr 2018
    5:31 am

    Sukkerstopp fra nå!

     

    God morgen dere! Idag er en litt spesiell dag for jeg setter nemlig igang med sukkerstopp fra nå og frem til 31.mai! Jeg er imidlertid ikke alene for jeg har selvsagt oppfordret dere som følger meg til å slenge dere på. Dette er egentlig mest for å gi meg selv en liten boost siden det har blitt en del sukker den siste tiden, og det føles alltid godt å “rense opp litt” i kroppen. Jeg har imidlertid satt noen kriterier for denne sukkerstoppen, og jeg skal ikke bli altfor pirkete for det har bare ikke noe for seg. Det skal fremdeles være lov å leve, selv om man prøver å stramme litt inn. Jeg tror ikke man kommer noe godt ut av å bli for opphengt i selv de minste detaljer, men heller tenke på hvilke endringer man kan gjøre som betyr mye i lengden. Som å kutte ut sukkerholdig bruks eller sjokolade hver dag (med mindre du er Ingeridubai da selvsagt, da fortjener man sjokolade hver dag!)

    En fresh plakat måtte selvsagt til. Jeg er veldig visuell av meg (eller barnslig om du vil) så det å krysse av i ruter/få et klistremerke hver dag jeg klarer målene mine er absolutt noe som motiverer meg. Så dermed henger denne på innsiden av kontordøren, lett synlig hele dagen med andre ord. Jeg har som nevnt satt noen kriterier. Sukkerstoppet gjelder typiske søtsaker, godis, og sukkerdrikke som sjokolade, potetgull, brus med sukker og lignende. Det gjelder ikke vanlig mat, så om vi for eksempel lager en kyllinggryte fra pose og den inneholder noe sukker så er det innafor. Man skal selvsagt prøve å velge de sunneste alternativene og prøve å lage mat fra bunnen av, men la oss være ærlige dere. I en hektisk hverdag trenger man av og til noen raskere løsninger, og det er jeg faktisk ikke flau over. I tillegg har jeg gitt meg selv 4 planlagte utskeielser i denne perioden, for eksempel om vi er bedt i bursdag. Da må det være lov med et kakestykke eller en kule is.

    Det er selvsagt lov å slenge seg med om dere ønsker det og lag gjerne deres egne regler og definisjoner. Vi har for eksempel blitt enige om at popkorn på lørdager er i orden om man vil kose seg, men vi skal prøve å bli flinkere til å lage for eksempel fun light gele og andre sunnere erstatninger. Ofte handler det mer om latskap enn noe annet, og gjennom denne perioden så får vi kanskje inn noen nye rutiner som gjør det enklere å fortsette fra 1.juni også. For målet er jo nettopp det, å få inn noen sunne vaner og tenke litt annerledes om søtsuget skulle melde seg. Så som sagt, sleng dere gjerne på, jeg skal ihvertfall holde dere oppdatert fremover. Nå er det avgårde på jobb for meg, klar for en hektisk og spennende uke nå. Ha en herlig dag!

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

  • 5 thoughts on “Sukkerstopp fra nå!

    1. Henger meg på. Har klart 10 uker med sukker/godtestopp hittil. Er enig med deg, det må være litt variabler på reglene og det gjelder finne ut det som funker for seg. For min del har jeg aldri vært noe veldig kakemoms så jeg spiser absolutt ikke noe av det, bursdag eller ikke. Jeg må derimot fra frem alt jeg har av selvdisiplin til fredagskaffen på jobb, hvor kosen oftest er sjokoladebasert :-p Sukkerbrus har vært en saga blott i mange år men likt som deg; jeg skyr ikke unna makrell-i-tomat på fullkornsbrød bare det er bittelitt sukker i den. Koseregelen min er 1 stk. potetgullpose fordelt på helga som jeg koser meg med. Har prøvd å nekte meg selv ALT av snackskos før og det fungerer bare ikke. Dessuten er det snakk om livsstilendring jeg har tenkt til å leve lenge med og ikke en kvikkf-fix =) Lykke til!

    2. Jeg skal henge meg på! Det blir fort mye sukker, og nå er det greit med en pause.
      Takk for at du motiverer for bedre vaner, og hjelper andre å komme i gang.
      Enklere når man er flere om det samme!

    3. Jeg er allerede på sukkerstopp, så denne er det lett å henge seg på. 🙂 (Men gjør nok et lite unntak for 17.mai)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *