• 12
    Apr 2018
    5:50 am

    Snakk deg til bedre selvtillit

    -Inneholder reklame for Ellos.no-

    Bedre selvtillit er faktisk noe man kan snakke seg til. Jeg snakker meg fremdeles til bedre selvtillit så og si hver eneste dag, og det er vel kanskje den beste, men samtidig tøffeste jobben jeg har gjort. Selvtilliten min er en helt annen nå enn for en del år tilbake, og om jeg skal være helt ærlig så gjør det hverdagen så utrolig mye lettere. Ikke minst føles det bedre å kunne tenke pent om seg selv. Selvtillit handler mye om hvordan vi tenker om ting, og hvordan vi velger å fokusere, og dette må både trenes opp og vedlikeholdes. Som all annen trening med andre ord. Det er viktig å bemerke at god selvtillit ikke gjør at man blir fornøyd der man er og slutter å jobbe videre mot målene sine. Man kan for eksempel ha god selvtillit og likevel ønske å gjøre endringer med kroppen/gå ned i vekt. God selvtillit derimot endrer ofte bakgrunnen for hvordan man ønsker å gjøre det føler jeg. Det handler med andre ord om å endre tankemønster. Her er noen tips til hvordan du kan snakke deg til bedre selvtillit.

    (annonselinker) Rosa genser // Amy bukse fra Zizzi Nordby // Rosa sneakers

    ♥ Øv på å gi deg selv skryt!
    Om du gjør noe bra, så si det til deg selv. Jeg tror vi er altfor flinke til å legge merke til at vi ikke får til, fremfor de tingene vi får til. Jeg vedder på at det er mye du er flink til som du ikke engang gir deg selv positiv oppmerksomhet for. Istedet lar vi det bli overskygget over alt vi føler vi ikke får til eller ikke rekker. Så om du gjør noe bra, la deg selv få høre det. Skriv det gjerne ned i en bok før du legger deg, dermed blir det siste du tenker på før du sover positive tanker. Hvor deilig er ikke det?

    ♥ Fokuser på det positive.
    Det er lett å fokusere på det negative, øv deg på å fokusere på det positive istedet. Dessverre er det for mange lettere å se det negative enn det positive, og mens negative tanker omtrent gror av seg selv så må de positive vannes litt mer. Ta deg derfor litt tid til å finne det positive i en situasjon. I starten tar det kanskje litt lang tid, men etterhvert går det mer av seg selv. Å fokusere på det positive vil gi deg et helt annen syn på ting. De negative tankene gir oss sjeldent noe konstruktivt tilbake, men de tar uendelig med tid og energi. Merk at det er lov å være kritisk og realistisk selv om man er positiv. Personlig foretrekker jeg for eksempel å for eksempel å fokusere på løsninger fremfor problemene. For meg gir det ingen mening å kun fokusere på problemene (og dermed de negative tankene). Man må identifisere de, men så jobbe med hvordan man kan løse det. Dette punktet kan også omhandle kropp og utseende, istedet for å fokusere på hva du ikke liker, fokuser på hva du liker istedet. Jeg gidder ikke å fokusere på magen min når jeg istedet kan fokusere på beina mine eller rumpa mi for eksempel. 

    ♥ Bli bedre på komplimenter.
    En ting er å bli bedre på å ta imot komplimenter fra andre. Om noen gir deg et kompliment, si TAKK og faktisk tenk over komplimentet du får. Mange blir så opptatt av å bestride komplimentet med setninger som “nei huff, jeg ser jo fæl ut idag” eller “Åh, denne gamle kjolen har jeg jo hatt i evigheter”. Min erfaring er at folk sjeldent gir komplimenter om de ikke mener det, så om jeg får noen så tar jeg dem til meg. En annen ting er å bli bedre på å gi seg selv komplimenter og snakke seg selv opp. Dette handler ikke kun om kropp og utseende, men også egenskaper og hva du er god på i hverdagen. I noen tilfeller kan jeg faktisk stå og si til meg selv hvor amazing jeg faktisk er, og sier du det nok ganger så begynner man faktisk å tro det selv også. Generelt har jeg mye fokus på å snakke bra til meg selv. Om jeg ikke ville snakket på en viss måte til en venninne, hvorfor skal jeg da snakke slik til meg selv? Dette går jo litt sammen med det første punktet, men jeg ønsket å nevne dette med komplimenter spesifikt.

    ♥ Ikke bare fokuser på kropp og utseende.
    Dette er vel kanskje det som har gitt meg størst endring. Å endre fokuset til å kun handle om kropp til å handle om meg som person og menneske. Vi tillegger kropp og utseende så utrolig mye verdi at vi går helt glipp av det som faktisk gir oss verdi. Hvor mange av dine relasjoner har du fordi vedkommende ser ut på en gitt måte eller fordi vedkommende har en flott kropp? Det er antagelig ikke mange. Tenk over hva det er som gjør deg så utrolig bra, og tenk så over om noe av det har å gjøre med utseende? Om man er en god mor, en god ansatt eller sjef, om man alltid stiller opp på dugnader, om man er flink til å skrive, om man er snill, omsorgsfull, morsom, omtenksom. Ingenting av disse egenskapene avhenger av utseende, og er det ikke det som faktisk betyr noe? Sånn når alt kommer til alt? Man vil vel mye heller ha en snill, god og omsorgsfull person i livet sitt, fremfor en som bare ser pen ut? (Det ene utelukker selvsagt ikke det andre). Det er helt i orden å ville gjøre endringer med kroppen sin også, men ikke gi det så mye verdi med tanke på hvem du er som person.

    Et siste tips før jeg stikker avgårde er å SMILE! Ikke bare lurer du hjernen din til å tro at du er glad, men det påvirker også folk rundt det. Mange kommer så uendelig mye lengre med et smil enn med et surt ansikt. Jeg føler selvtillit ofte handler om å finne sin egen verdi og være tro mot den. Innse at den ikke endrer seg om man går opp eller ned i vekt. DU kan endre tankegangen din om deg selv, og det krever trening. Noen ganger er det en utrolig hard jobb, andre ganger er det lett, men det må jobbes med. Jeg kunne sikkert gitt ganske mange flere tips, men jeg anser dette som noe av det viktigste jeg selv har jobbet med. Så håper jeg det gav dere noen gode tips på veien ♥ 

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

     

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *