• 5
    Jun 2018
    5:44 pm

    16 dagers update

     

    Med bare 8 dager igjen til legetime så tenkte jeg det var på tide med en aldri så liten update av hvordan det går med 16 dagers utfordringen så langt. Sånn kort sagt har 2 kg forsvunnet, masse vann i kroppen er vekk, og jeg føler meg generelt mye lettere. Jeg har også fått mange komplimenter om at nå må jeg ha gått ned mye og at jeg generelt ser veldig bra ut, og det er jo koselig. Da føler jeg ihvertfall at jeg gjør noe riktig, haha! Denne uka satt jeg jo inn støtet ved å kutte ned på karbohydrater og Pepsi max. Jeg understreker at jeg kutter NED, jeg kutter ikke ut det. Mange har lurt på bakgrunnen for at jeg kutter karbohydrater og Pepsi max, og det er absolutt ikke noe dramatisk bak det.

    Karbohydrater er jo for mange den store synderen, og det er vistnok kun karbs som får en til å gå opp i vekt. Slik er det heldigvis ikke. Grunnen til at jeg velger å kutte karbohydrater er fordi dette er næringsemne det for meg er lettest å overspise på. Jeg er utrolig glad i brød, ris, pasta, potetgull og lignende. Karbohydrater gjør også at jeg binder mer vann i kroppen, så ved å kutte litt ned så er håpet at jeg også mister litt vann. Jeg har jo levd på lavkarbo i lengre perioder av gangen og det er en måte å spise på som jeg trives veldig godt med, selv om jeg er veldig glad i brød etc. Kroppen responderer bra på litt mindre karbohydrater, og da er det et enkelt valg å ta for min del. Det er ikke dermed sagt at det fungerer slik for alle, og man skal ikke gå rundt og være redd for å spise karbohydrater. Kroppen trenger jo faktisk en viss mengde, og derfor kutter jeg som sagt NED og ikke UT. Jeg kutter heller ikke ut frukt og grønnsaker selv om dette er karbohydrater.

    Ang Pepsi Max så har jeg jo kuttet ut dette tidligere, flere ganger. Jeg kutter ikke ned på det fordi jeg tror det er usunt, men rett og slett fordi jeg drikker så mye at jeg glemmer å drikke vann. Det merker en på hodet, særlig på varme dager. Derfor prøver jeg å ikke drikke pepsi max før jeg sitter på pcen på kvelden, slik som nå. Så prøver jeg heller å drikke vann og saft når jeg er på jobb. Kroppen føles faktisk bedre allerede, og ved å drikke mer vann får jeg faktisk også mindre vann i kroppen, hvor merkelig det kanskje måtte høres ut for noen. Så nedtrapping i Pepsi max er altså kun for å få i meg mer vann, som faktisk også er bra for kroppen. Jeg ønsker ikke å kutte det ut helt, men jeg må jo innrømme at det blir mye til tider.

    Så slik ligger vi altså ann med utfordringen! Alt i alt føler jeg det går veldig bra, selv om det er noen utfordringer her og der. Det føles også som om jeg er på et lite vektplatå akkurat nå, men satser på at det løsner litt de neste dagene. Det føles seriøst litt lettere å være igang igjen nå om dagen så det må jeg jo bare sette pris på tenker jeg. Samtidig må jeg bare fortsette å jobbe med rutinene så dette fortsetter etter 16 dager. Tror dere ikke jeg klarer det? Hører gjerne fra dere andre som også slang dere med på utfordringen! Hvordan går det med dere?

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

  • 5 thoughts on “16 dagers update

    1. Så flink du er Helene!! Jeg kjenner på at jeg må ned en del kg nå, men motivasjonen er ikke på plass for hverken maten eller treningen egentlig 😛 Synes det er veldig gøy å følge deg på slike “utfordringer” da, da blir jeg inspirert 😀
      Så..Dette er sikkert et døll kjedelig spørsmål å få, men kan du dele litt mer om hvilken mat du spiser? Føler mest mestring når jeg spiser mat som ikke inneholder så mye karbo, men fantasien er ganske skrapa nå, har du noen gode tips? 😀 Jada, internett er bra det også altså, men jeg liker at du har veldig enkle og greie oppskrifter 😀

      • Så koselig å høre at du blir inspirert. Jeg er veldig dårlig på å dele maten min må jeg innrømme fordi jeg spiser så utrolig kjedelig mat 😛 Går jo mye i salat og kjøtt og grønnsaker, men skal prøve å bli litt bedre 😀

        • Haha, jeg synes ikke det er så kjedelig det lille jeg ser, jeg ser det som enkelt og nyttig! Det meste er alltid så komplisert, og det er der jeg mister motet 😛

    2. Hei, vil det si at du har gått ned 2kg på 8 dager siden det er 8 dager igjen? Er ikke det litt mye på kort tid?
      Du ser veldig fresh ut om dagen! Digger hårfargen din! Og lykke til med valg og legetime.

      • Ja det stemmer 🙂 Det er en del, men husk at mye av det er vann og en følge av visse endringer jeg har gjort. Kommer jo ikke til å fortsette slik 🙂 Tusen takk for fine ord!

    Leave a Reply to helenedrage Cancel reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *