• 10
    Jun 2018
    6:36 am

    Minus 6 kg på 11 dager

     

    God morgen dere. Jeg har nettopp vært på tur med Gaia og sjekket dagens vekt. I skrivende stund har jeg altså gått ned 6 kg på bare 11 dager, og det synes tydeligvis på kroppen utifra kommentarene jeg får av dere. Jeg må innrømme at jeg ikke ser det like mye selv, bortsett fra at vannet i håndleddene og anklene er mye mindre. Bare det føles helt herlig i seg selv faktisk. De siste årene har jeg jo ikke hatt så stort fokus på vekt på bloggen, altså i rene tall. Da jeg startet å blogge delte jeg jo veldig detaljert rundt vekten min, men jeg følte etterhvert at det sendte helt feil signaler. Trening og helse skal jo ikke bare handle om vekt, og tallene på vekta gjenspeiler ikke alltid virkeligheten. Fokuset burde jo være på å bevege seg og føle seg bra, ikke om vekta viser 90,6 eller 90,2 kg.

    De siste dagene har jeg imidlertid valgt å dele litt rundt vekt igjen på 16 dagers utfordringen. Noen ganger kommer man jo til punkter i livet hvor vekten faktisk har en betydning. Jeg må faktisk ned X antall kilo for å nå kravene til legen, og da synes jeg det er i orden å ha et vist fokus på det. Det er med andre ord ikke noe jeg kommer til å fortsette å dele. For jeg merker nemlig bare denne uka hvor interesserte folk er i dette og hvor utrolig mange spørsmål jeg får. Hvordan har jeg klart det, hvilken diett går jeg på, hvor mye karbohydrater spiser du pr dag? Interessen er enorm, og det er egentlig litt trist å vi fremdeles er ute etter quick fix løsninger istedet for å gjøre mer varige endringer. Som jeg skrev igår vet jeg jo at dette ikke kommer til å vare, at det er en quick fix, og etter legetimen må jeg finne en bedre balanse. Strengt tatt er det vel ikke bra å gå ned 6 kg på 11 dager heller, men da må jeg minne dere om at jeg har MYE vann i kroppen. Så dette er nok ikke 6 kg fett som er vekk.

    Jeg får mye spørsmål om hva jeg har gjort, og det er faktisk ikke så komplisert. De siste dagene har jeg kuttet karbohydrater (da brød, ris, poteter og pasta), spist mer proteiner, fett og grønnsaker, og jeg har kuttet ned på pepsi max til kun 1 boks pr dag. I tillegg har jeg prøvd å være flink og drikke mer vann. Jeg har selvsagt også trent, da hovedsaklig cardio på ellipsemaskin. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Jeg har også brukt appen Lifesum for å sørge for at jeg ikke spiser for lite mat. Å spise for lite er vel det de fleste gjør feil, så jeg har sørget for å ligge godt over 1700 kcal pr dag. Mat er viktig for kroppen, og om man hele tiden ligger på underskudd er det vanskelig å gå ned varig i vekt. Noe mer spennende enn det er det ikke faktisk. Vel, jeg må jo ikke glemme selfie metoden da, haha! Den kan du se HER. Jeg har fått så mange spørsmål om hvor mange gram karb jeg spiser, om jeg følger en ketose diett og lignende, men det er ikke så komplisert. Jeg har faktisk ikke helt oversikt, jeg bare vet at kroppen føles bra. Jeg har mye energi og orker det meste jeg vil orke. Pluss at vekten går nedover som er litt viktig akkurat i dette tilfellet. Da spiller det ingen rolle om jeg ligger på 100 gram eller 120 gram karb om dagen.

    Så mitt beste tips dere, stress litt ned og gjør endringer som faktisk varer. Jeg kommer aldri i verden til å klare meg i lengden på så lite karbohydrater, men det funker akkurat nå som en kickstart og får å nå et spesifikt mål innen relativt kort tid. Det vil imidlertid aldri vare om jeg ikke finner en bedre balanse. Selv om jeg fokuserer på vekt akkurat disse 16 dagene så er det faktisk ikke det viktigste verken for å føle seg bedre eller for å få bedre helse, selv om det kan gi en indikasjon på at det går riktig vei. Ha en fin søndag!

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

  • 11 thoughts on “Minus 6 kg på 11 dager

    1. Så flink du er! Imponerende!
      Jeg har ikke fulgt så godt med, hvorfor sier legen at du må ned x antall kilo?

    2. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne setningen: “Å spise for lite er vel det de fleste gjør feil, så jeg har sørget for å ligge godt over 1700 kcal pr dag. Mat er viktig for kroppen, og om man hele tiden ligger på underskudd er det vanskelig å gå ned varig i vekt.”

      For å gå ned i vekt må man jo ha et underskudd på kalorier? Når du har vektmålet ditt, er det imidlertid riktig å finne en balanse i kaloriregnskapet slik at vektnedgangen blir varig.

      Er det jeg som misforstår setningen din eller hva er det du mente når du skrev dette?

      • Hei Heidi. Det stemmer at man må ligge på et underskudd for å gå ned i vekt. Mange jenter ligger imidlertid såpass lavt at kroppen ikke engang har nok kalorier til å fungere i hverdagen. Jeg har snakket med så mange jenter som ligger på under 1500 kcal pr dag, og det er rett og slett et for stort underskudd til at det er fordelaktig for vektnedgang 🙂 For å opprettholde vekten jeg har nå burde jeg ligge på godt over 2000 kcal, derfor prøver jeg å legge meg på 1800-1900 kcal som fremdeles er et underskudd, men et underskudd kroppen tåler.

    3. Du er RÅ! Og faktisk er ikke 6 kg sååå ille på 11 dager med tanke på at det meste er vann. Det betyr bare at du drikker nok vann!! Og det er veldig viktig det også i denne prosessen.

      Jeg hev meg på og er gått ned 1,6 kg ca. Kunne sikkert gått ned enda mer, men jeg har ikke strammet tøylene mer enn at jeg vet at det kan vare.

      Jeg heier på deg, og er spent på de siste 5 dagene.

    4. Hei,

      Så bra jobbet, det beviser jo at det enkle ofte er det beste, og at du fortsatt har det i deg.

      Håper denne utfordringen fortsetter og gi gode resultater, og at det gir deg god motivasjon til å fortsette uten operasjon. Du beviser jo nok en gang at du kan klare det uten.

      Gøy at du igjen deler resultater, hvor mye gikk du ned ved å følge programmer ditt Beastmode?

    5. Hei, bra jobba! 🙂
      Du skriver at du har kutta ned på pepsi max.. hvordan tenker du at dette bidrar til vektnedgangen? Blir veldig nysjerrig, siden jeg drikker en DEL selv. 😀

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *