• 2
    Oct 2018
    6:17 pm

    Tilbake til start

    -sponset antrekk-

    Såååå, her prøver jeg å få dietten til å fungere, og til tross for noen små feilberegninger idag så føler jeg det går veldig greit så langt. Idag har jeg imidlertid hatt fri fra jobb, og da er det jo litt lettere å få til slike ting. Det som virkelig blir spennende er å se om jeg får det til å fungere i en jobbsammenheng. Mange spør om jeg er på knekkebrød dietten, men dette er snakk om ganske så vanlig mat man får på butikken. Det er litt ulike ting som anbefales på de ulike sykehusene såvidt jeg har forstått det, men jeg hadde dødd om jeg skulle levd på knekkebrød i 7 uker. Uæh! Litt variasjon må jeg faktisk ha, selv om mat ikke er det mest spennende jeg vet om. Ønsker meg egentlig en egen kokk som bare serverer meg gode og sunne måltider så jeg slipper å tenke på det, haha! Så om noen vil stille frivillig er det bare å si ifra.

    Jeg trener på Actic Kongstenhallen, virkelig et treningsenter jeg anbefaler!

    Uansett, nå føler jeg tiden er inne for å virkelig komme igang med treningen igjen. Samtidig vet jeg det er en dårlig deal med tanke på dietten jeg skal gå på. Jeg bare merker jeg er så lei av å aldri helt få det til, og nå vil jeg virkelig igang igjen. Den siste tiden har jeg vært utrolig slapp og sliten, og jeg er helt tom for energi når jeg kommer hjem fra jobb. Det handler helt klart om at jeg ikke trener (men er heldigvis mye i bevegelse pga jobben), men også fordi kostholdet mitt ikke er optimalt. Den siste tiden har jeg vel gjort det meste jeg advarer andre om å IKKE gjøre så da kan jeg egentlig skylde meg selv. Dermed må jeg prøve å komme igang med treningen også, og da sier selvsagt hodet ifra om at her må det planlegges! 4 dager pr uke bør være et minimum, det bør være varierte økter, minst 1 svømmeøkt pr uke osv.

    Denne gangen skal jeg imidlertid prøve å ta mine egne råd og ikke starte altfor hardt ut fra start. Heller prøve å kose meg litt på trening, prioritere det jeg VIL gjøre, og ikke det jeg føler jeg må. Det blir ofte til at jeg føler jeg burde trene slik og slik med tanke på den erfaringen jeg har som personlig trener. At jeg burde trene markløft, burde legge inn rumpetrening, burde passe på å trene ryggen og lignende. Noen ganger er det mer riktig å legge det litt til side og fokusere mer på lyst rett og slett. Ikke gjøre det til en veldig stor greie. Det tror jeg gjelder uansett om man er nybegynner eller viderekommen. Det handler ikke alltid om hva som er mest effektivt, hvilken øvelse som brenner mest fett eller gir best magemuskler. Noen ganger handler det mer om å finne glede i det man gjør og faktisk få inn rutinene ved å dra på senteret. Gir det mening?

    Så det er ihvertfall min plan nå, og den tror jeg er veldig smart med tanke på at jeg ikke vet hvordan energien vil være på denne dietten. Bare avtale med meg selv et par dager i uka at da skal jeg dra på trening, og ta det litt derifra. Jeg tror det er lett for både en selv (og andre) å tenke at er man PT så går alt av seg selv. Sannheten er jo at vi bare er mennesker vi også, og møter på mange av de samme utfordringene selv om vi kanskje kan mer om trening. Man får ikke en sprøyte ekstra motivasjon med på kjøpet når man fullfører skolen akkurat (selv om det ville vært digg). Nå skal jeg bare bli kvitt denne hosten (var hos legen idag og fikk påvist virus, ble sendt hjem med hostesaft med morfin) så skal jeg opp på hesten igjen. Flere som vil bli med?

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

     

  • 4 thoughts on “Tilbake til start

    1. Hei! Så flott at du er positiv og igang med diett og trening. Dette blir spennende! Jeg ville bare si at jeg synes ikke du skal være så streng med deg selv på treningsfronten 🙂 For kroppen er det ikke bare psykisk stress som danner stresshormoner i kroppen, men også andre påkjenninger som f.eks reaksjoner på mat (matintoleranser), sykdom og hard trening. Alt dette fører til et økt stressnivå i kroppen, og forhøyet kortisolnivå, noe som igjen gjør det vanskeligere å gå ned i vekt, samt gjør deg mer sliten over tid, man blir fort syk og bruker lang tid på å bli frisk (høres kjent ut?). Det er bare å google dette, det blir også nevnt i siste episode av ingefær f.eks. Og da orker man vertfall ikke trening. Derfor er det flere eksperter som anbefaler å faktisk kutte ned på trening dersom andre komponenter i livet tar veldig mye plass og energi i en periode (jobb, familie osv), eller kutte ned på jobb visst det tar for stor plass, osv. Poenget er at dersom man går balls to the walls i alle kategorier, så kan det fort bli for mye for kropp og psyke! Da anbefales ofte heller rolig trening som har en positiv effekt på stressnivået (kortisolnivået), f.eks turer i frisk luft eller yoga. Poenget mitt her er ikke å disse din treningsplan, men nå som du må bruke så mye energi og viljestyrke på å kombinere dietten, som du sier er en utfordring pga måltidsmønster du ikke er vant med, og i tillegg jobb/blogg/familie og du har dessuten fått påvist virus (hallo!!), så kanskje du skal være litt mer snill med deg selv på treningsfronten? 🙂 så blir det kanskje enklere å fokusere på dietten. Jeg sier ikke at du IKKE skal trene, og du gjør naturligvis akkurat det som føles riktig for deg. Det er jo også veldig positivt for stressnivået å trene lystbetont, som du sier. Men 4 økter er mye!! Hva med å f.eks bytte ut en av øktene med en lengre tur med hundene, tur ute/på mølle med podcast på øret, eller gjøre yoga/pilates hjemme. Det finnes flere gode guidede økter på youtube! Som sagt, ikke ta dette som kritikk av planen din, du vet best, men det var bare et innspill 🙂 vær litt snill mot deg selv i denne tøffe perioden! Ingen klarer alt på en gang her i livet 😉

      • Hei Anna! Mange gode tanker og råd her altså, men jeg tror du har misforstått. Poenget er jo nettopp at jeg IKKE skal ha 4 økter i uka 🙂 Det er det hodet mitt sier til meg, men som nevnt skal jeg denne gangen faktisk være litt snill mot meg selv, som du også sier 🙂 Jeg vet jo ikke engang hvordan denne dietten påvirker meg, og dietten er den viktigste å holde så slik sett kommer treningen i andre rekke 🙂 Er godt kjent med stresshormoner etc og de er det en del av fra før om dagen, haha! Men tusen takk for gode råd!

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *