• 8
    Oct 2018
    5:29 am

    Hvordan gikk den første uken på diett?

     

    Hallo mandag og velkommen til en helt ny uke! Med det starter jeg min andre uke på diett (om du lurer på hvorfor jeg er på diett kan du lese mer her) og jeg håper denne uka blir litt bedre enn den forrige. Altså, misforstå meg rett, jeg synes ikke jeg gjorde det så ille dårlig, men som alltid er det rom for forbedringer. Det er jo også grunnen til at jeg faktisk går 8 uker på diett istedet for 5-6, nettopp for å kunne prøve og feile litt. Jeg har overraskende nok klart å få i meg 5 måltider nesten hver eneste dag, takket være alarmer på mobilen. Det har seriøst vært gull verdt for min del. Det er så lett å glemme når man står midt oppe i noe på jobb. Mye av denne uka har gått til å finne ut av hva som fungerer best, hva slags mat som fungerer best til ulike tidspunkter og lignende.

    Et lite utvalg av matvarene jeg spiser om dagen. Spiser mye mer og mer variert enn du ser på bildet.

    Mange spør hva slags mat jeg spiser, og jeg spiser helt normal mat. Ikke noe fancy greier og ikke shaker eller kun knekkebrød. Så slik sett lider jeg ingen nød altså, bortsett fra det fordømte søtsuget som virkelig har gått på høygir de siste dagene. Verken krom, vann eller fun light gele hjelper nevneverdig så jeg må bare bite tennene sammen og håpe det gir seg snart. Jeg hadde en sprekk på lørdag (hallo Polly Peanøtter med sjokolade, farlig god!), men bortsett fra det synes jeg at jeg har klart meg overraskende bra. Det er veldig merkelig å kjenne litt på sultfølelsen igjen, den har jeg jo savnet en periode. Jeg har rett og slett vært utrolig dårlig med å spise det siste året og da ender man ofte opp med å gjøre dårlige valg sent på kvelden. Noen som kjenner seg igjen? Absolutt ikke noe å anbefale, og det er forsåvidt ikke en diett heller.

    For helt ærlig dere, at folk gidder å gå på en såpass streng diett om de ikke må forstår jeg rett og slett ikke. En ting er om man skal operere, om man har sykdommer og plager som gjør at man må spise på en gitt måte eller allergier. At friske folk som ikke må holde seg unna forskjellige ting ønsker å gå på en superstreng diett derimot forstår jeg ikke. Jeg vet jeg kaster litt stein i glasshus siden jeg tidligere har vært på utallige dietter selv. Samtidig gjør det meg enda mer sikker på at en hardcore diett skal man følge av en spesiell grunn og kun for en kortere periode. Ellers kommer man lengst med et sunt og fornuftig kosthold som man fint klarer å holde over lengre tid. Det er ihvertfall min ærlige mening. Nå håper jeg for min del at dette søtsuget snart gir seg, men om noen har noen gode tips utenom krom, vann og sukkerfrie ting med lite kalorier så rop gjerne ut! Jeg skal uansett holde dere oppdatert.

    Helene
    Følg meg gjerne også på snapchat og instagram @helenedrage

  • 13 thoughts on “Hvordan gikk den første uken på diett?

    1. Hard diett? Du spiser jo helt vanlig mat som folk spiser til vanlig? Kanskje du spiser lite, men du spiser jo normal mat. Knekkebrød med skinke og skinkeost, yoghurt, fisk, bær..
      Og ikke greie å holde en uke en gang med vanlig mat uten å sprekke og spise godteri, da har du mye å jobbe med mtp viljestyrken foran operasjonen.

      • Med tanke på at du ikke aner hva denne dietten går ut på bortsett fra at du har sett noen matvarer så tenker jeg deg om det 🙂 Om du tror en diett kun må inneholde torsk og brokkoli eller shake for å väre hard så får det stå på din kappe. Kanskje greit å huske at selv om noe virker enkelt for deg så har alle ulik opplevelse av ting. Jeg har mye å jobbe med foran operasjonen men viljestyrken står det ikke på, heldigvis 🙂

    2. Hei Helene jeg liker bloggen veldig godt du inspirer mange til bedre kosthold og helseliv men i det siste er det mye snakk om overvekt både her på bloggen og instagram .man begynner å bli lei av det samme håper du kommer men noe nytt enn det dreier seg om overvek,operasjon,dieet

      • Hei Anonym. Det var trist å höre at du begynner å bli lei. Nå har det seg slik at bloggen handler om meg og mitt liv, og akkurat nå dreier mye seg rundt operasjon, diett og tanker rundt det. Jeg tar imidlertid gjerne imot tips og forslag til ting du vil lese mer om så skal jeg selvsagt pröve å etterstrebe det 🙂

    3. Vil bare tipse om at det er kommet en sukkerfri sjokoladepudding. Med sukkerfri vaniljesaus blir det ikke så ille med kalorier. Heier på deg 😊

    4. Jeg kan kjenne mæ så utrolig godt igjen når det kommer til det med søtsug! Har prøvd krom og diverse andre produkter for å “dempe” søtsuget, men ingenting av det har hjulpet i det heletatt…. Det med søtsug er vanskelig, spesielt når det er som værst! Men stå på, du er flink! Så kan vi sammen kjempe om søtsuget hehe 😀 Og til anonym kommentar om det med diett. Tror ikke du har så mye kunnskap om hva en diett er? Ja det kan være vanlig sunn mat, og behøver ikke å være kylling og torsk… Kan fortsatt være vanskelig å holde seg 100% til dietten, selv om det er vanlig hverdagsmat?

    5. Stå på!! Heier på deg!!😊
      Angående søtsug.. Hmm.
      Første uken er alltid værst! Det å tilpasse seg nye matvaner kan være en utfordring. Både for kropp og psyke. Å avåtil er det ikke så mye man kan gjøre med søtsuget.. det likssom bare er der. Å man må bare stå i det og holde ut! Men jeg vil tro med tid å stund at det vil stabilisere seg av egen erfaring. Ettersom du etterhvert blir mer rutinert og tilpasset det nye kostholdet.
      🙂

    6. Jeg var avhengig av sukker for ca 10 år siden. Var avhengig av å kose meg med noe når jeg så på serier jeg fulgte med på. Det var ift det som ble utfordringen hos meg. For da koste jeg meg så sinnsykt. Trodde jeg! Jeg er en snope- sluker, så jeg kunne spise til jeg ble kvalm, og gjerne stappe i meg etter det også. Tenkte over det og fant ut at jeg koste meg ikke med snopet når jeg så på seriene, det var 2 ting som skjedde på en gang. Jeg så på TV og jeg spiste snop. Ikke koste meg med snop mens jeg så på TV. Så da kunne jeg «bryte» opp den tanken jeg hadde at jeg måtte ha snop når jeg skulle se den og den serien. Det hadde jo ikke noe med det å gjøre egentlig! Det var første steg. Andre steg var å slutte å ha snop og sukkerholdige ting i hus. Tenkte meg om om jeg hadde andre ting jeg nøt. Ja. Te! Grønn te med sitron. Av en eller annen merkelig grunn får jeg en glede/lykke følelse av å drikke det. Og jeg slapper av og koser meg med te. Så det ble en ny god vane mens jeg så seriene/programmene. Grønn te med sitron og haugevis av natreen suketter (etterhvert kunne reduserte jeg antall suketter, men bruker ca 6 stk i dag) Hvis jeg ikke husker feil så tok det en uke før sukkersuget var borte. Men er alltid påpasselig fremdeles med å ikke ha sukker i hus. Bruker natreen suketter og natreen «pulversukker» Kjøper kun sukker hvis jeg skal bake til en eller annen anl. Kjøper meg en sjokkolade her og der og kan ha kvelder med godis, men har ikke suget lenger. Det ble jeg kvitt den gangen for ti år siden. Hadde jeg hatt sukkerholdige ting stående i skapet, så regner jeg med jeg hadde kjedespist etc og vipps blitt avhengig igjen.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *